احتراما عطف به دریافت تقاضا از مشتریان عزیز مبنی بر تلخیص تشریح قوانین درحوزه ثبت شرکت در عراق و  نمایندگی در جمهوری عراق و نحوه اقدام  دراین خصوص،

 وب سایت دپارتمان حقوقی حمورابی العراق به شرح ذیل به شرح و بررسی ثبت شرکت در عراق می پردازد.

 متقاضیان  به دو روش  امکان آغاز فعالیّت دارند  که تقدیم حضور می­گردد.

  1. در روش اول- متقاضیان خارجی یک شرکت با تابعیت عراقی (در اصطلاح شرکت الوطنیه) به ثبت می رسانند. ثبت اینگونه شرکت مساوی است با اخذ امتیازات خاصی که شامل تمام شرکت های عراقی می شود. حق مالکّیت بر ملک غیر منقول در حدود فعالیّت مقتضی شرکت جدید التاسیس و اخذ وام و برخی تسهیلات و معافیت­ های گمرکی واردات از این قبیل امتیازات است که در درازمدت و کوتاه مدّت باعث رشد هرچه بیشتر فعالیّت شرکت می­گردد. لازم به ذکر است در سال­های گذشته امکان ثبت شرکت به صورتی که تمام سهام آن متعلّق به افراد خارجی باشد میسّر بود لکن حسب تصویب اصلاحیه قانون ثبت شرکت­ ها در عراق مورخ 2019 میلادی، متقاضیان ثبت شرکت  در عراق می­بایست حداقل یک شریک عراقی که 51 درصد سهام آن متعلق به وی باشد، معرفی نمایند. در رفع این مانع پیشنهاد می­گردد شرکای  غیر عراقی از طریق قراردادهای خصوصی و اخذ ضمانت­های لازم از حسن همکاری اطمینان حاصل نمایند. ثبت شرکت مستلزم طی پروسه­ های مختلف است. ثبت شرکت­ها در  وزارت بازرگانی عراق و زیرمجموعه ­های آن انجام می­شود، اولین اقدام انتخاب نام شرکت است که بر حسب تعداد حروف انتخابی و نوع آن هزینه­ه ای ثبتی، برای ثبت شرکت در عراق   تعیین می­گردد. گام بعدی اخذ موافقت های امنیتی است که نهاد مربوط از چندین  ارگان  استعلامات مربوطه را انجام می­دهد، ضمنا ایجاد تعامل، در این مقطع جهت تسریع پروسه سازنده خواهد بود. سرمایه اوّلیه ثبت شرکت در عراق سه میلیون دینار است که می­بایست در احدی از شعب بانک­های رسمی عراق تودیع  و بلوکه گردد و پس از مدّت دو ماه از تاریخ تودیع قابل برداشت می­باشد. پرداخت مالیات تاسیس شرکت حسب بخشنامه­ ها و قوانین مختلف متغیر است و قیمت زمان تاسیس قانونی شرکت، ملاک محاسبه آن قرار می­گیرد. مالیات بر درآمد شرکت الوطنیه 15 درصد سود خالص سالیانه است. شرکت جدید التاسیس  جهت ثبت نهایی نیازمند یک حسابرس قانونی و به کارگیری یک مشاور حقوقی است که باید به اداره­  ثبت شرکت­ ها در عراق  معرفی گردد و الا ثبت نهایی معلق خواهد ماند. از تاریخ شروع به اقدام پروسه زمانی جهت  صدور گواهی اولیه ثبت شرکت حداکثر 3 هفته   و  تا ۲ ماه تایید اساسنامه و صدور گواهی نهایی ثبت شرکت در عراق خواهد بود.  من حیث المجموع کلّیه هزینه­های ثبتی و اجرایی، و اداری و حق الوکاله  را می توانید از نماینده محترم دپارتمان حقوقی حمورابی العراق در جمهوری اسلامی جویا شوید.

در روش دوم شعبه ­ای فرعی از شرکت مادر که در ایران مستقر است در کشور مقصد جواز ادامه­ی فعالیت یا در اصطلاح نمایندگی می گیرد( که البته بسیار تحدید شده و پروسه ثبتی پیچیده ای دارد که جهت اطاله کلام از ذکر آن خودداری می­گردد ). مدّت ثبت شعبه حداکثر سه ماه میلادی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امکان کپی مطالب وجود ندارد.