در مقام پاسخ به  پرسش مشتریان عزیز مبنی بر اینکه برخی از موسسات فعال ایرانی اعلام نموده اند که ثبت شرکت در عراق با یک سهامدار ایرانی امکان پذیر است موارد ذیل در رد ادعای ایشان مبسوط تقدیم حضور می گردد. لازم به ذکر است مشتریان محترم با دقت بالا و تقاضای مستندات از وکیل یا مشاور خود راه پر پیچ و خم ورود به بازار عراق  و ثبت شرکت در عراق را بدوا بررسی نمایند، تا  موسساتی که با دلالی و واسطه گری قصد کشاندن شما به میز مذاکره و امضاء قرارداد  را دارند شما را فریب ندهند

حمورابی العراق به صورت  بی واسطه و مستقیم نسبت به ثبت برند در عراق، ثبت شرکت در عراق، وصول مطالبات در عراق، ثبت شعبه در عراق اقدام خواهد کرد فلذا نحوه  ورود به  این بازار پر پیچ و خم  ، مطالب ذیل مستند و مستدل ،  تقدیم حضور می گردد

جهت حمایت دولت عراق از نام تجاری،ثبت برند در عراق  و ثبت شرکت در عراق،   از بدیهیات ورود به بازار عراق است. علاوه بر امکان ثبت شعبی از شرکت مادر در عراق، ایرانیان می توانند  با  ایجاد یک شرکت مستقل جدیدبا تابعیت عراقی  در همان کشور که 49 درصد    سهام آن متعلق به  سهامداران  ایرانی  و 51 درصد دیگر متعلق به شریک عراقی است اقدام نماید  . البته راههای گریزی هم در این خصوص هست که فی المثل با قراردادها و مقررات درون شرکتی، مانع قانونی جهت انتقال سهام شرکت جدید التاسیس  توسط سهامدار عراقی به غیر ایجاد نمود، (منع انتقال سهام بدون تصویب هیئت عمومی یا مجمع عمومی سهامداران و …) .

شرکت جدید التاسیس عراقی در  اصطلاح شرکت الوطنیه نام دارد و با کسب مجوز از وزارت خانه ­های مربوطه می تواند در هر موضوعی ورود و فعالیت نماید.از اواخر دسامبر 2019  نظر به تصویب قانون جدید ثبت شرکت ها، سهامداران ایرانی با داشتن 49 درصد سهام شرکت به  ضمیمه یک شریک عراقی که دارای 51 درصد سهام باشد نسبت به ثبت شرکت از نوع الوطنیه با تابعیت عراقی اقدام نماید.،(اظهارات برخی مبنی بر اینکه یک سهامدار ایرانی راسا بتواند نسبت به ثبت شرکت در عراق  اقدام نماید بر خلاف قوانین جاریه عراقی است و کذب محض می باشد) . متقاضی می تواند از طریق قرارداد های خصوصی، اخذ تضمینات لازمه از شریک عراقی نسبت به پایبندی شریک عراقی به توافقات پای بند باشد. وکلای زبده دپارتمان حمورابی العراق شما را در این امر یاری خواهند نمود، . مالیات بر درآمد این شرکت 15 درصد از سود خالص سالانه  است. وجود سهامدار ایرانی باعث می گردد که علاوه بر طی موارد  قانونی در حین پروسه ثبتی   پروسه اخذ موافقیت  4 ارگان امنیتی و  استعلام های مربوط نیز که امری بدیهی  است صورت پذیرد. حداقل سرمایه  مورد نیاز جهت ثبت شرکت شما بدین صورت است که بدوا باید متقاضی مبلغ  سه میلیون دینار (البته این مبلغ با توجه به رتبه بندی های موجود موضوع ثبتی , موضوع شرکت، متفاوت است) را به عهده بانکی عراقی در حساب سپرده، قرار دهد. مبلغ مذکور به مدت دو ماه بلوکه خواهد بود اما  پس از آن به نفع شرکت توسط ذی نفع و صاحب امضاء قابل برداشت است.

شما نیازمند یک شریک عراقی جهت ثبت شرکت در عراق می باشید

ضمن اینکه جهت اطمینان میتوانید با شریک عراقی خودتان قرارداد خصوصی داشته باشید که دارای ضمانت اجرای قانونی خواهد بود تا راه  بر هر گونه سو استفاده شریک عراقی ببندید

ضمنا از تاریخ عقد قرارداد وکالت با وکیل شرکت حمورابی العراق جهت انجام پروسه ثبتی  به مدت سه هفته تا صدور گواهی اولیه  و تا ۲ ماه تا تایید اساسنامه و صدور گواهی نهایی؛ پروسه زمان خواهد برد.

شرکت جدید التاسیس عراقی  جهت ثبت نهایی نیازمند به به کارگیری یک مشاور حقوقی  و حسابرس قانونی شرکت عراقی  است که باید به اداره  ثبت شرکت ها معرفی گردد و الا ثبت نهایی معلق خواهد ماند. که این پروسه به دو صورت ممکن است. یا به صورت ظاهری حق الزحمه حسابرسی پرداخت شود تا صرفا پروانه خود را به اداره ثبت شرکت ها معرفی نماید . یا شرکت متقاضی می تواند با قراردادن ردیف درآمدی برای حسابرس و مشاور حقوقی وی را استخدام رسمی نماید.(این پروسه راسا توسط حمورابی العراق صورت خواهد پذیرفت) علی ایحال این شخصیت حقوقی جدید که پس از پایان اقدام ثبتی الوطنیه نام دارد.از تمام امتیازات یک شرکت عراقی برخوردار است. هزینه صفر تا صد ثبت شرکت بستگی به موضوع آن از  مبلغ  5 هزار دلار تا 7 هزار دلار متغیر خواهد بود.این هزینه تمامی مخارج و استهلاکات دولتی،حق الوکاله، استعلامات امنیتی  و …. را پوشش می دهد.

همانگونه که اعلام گردیدتاسیس این گونه شرکت الوطنیه یا ثبت شعبه ی شرکت ایرانی،  مستلزم طی پروسه های مختلف است. اولین اقدام اخذ موافقت های امنیتی است که نهاد مربوط از 4 ارگان تقاضای استعلام مشخصات و هدف تجارت و … را می نماید که تماما حسب  تشخیص نهاد امنیتی صورت می پذیرد.

یدالّله معکم و من اللّه التوفیق

                                                                      

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امکان کپی مطالب وجود ندارد.