وبسایت حقوقی حمورابی العراق به روش ثبت شرکت در عراق(LLC) می پردازد.

 

قانون شرکت های شماره 21 سال 1997 (اصلاح شده توسط رئیس ائتلاف  شماره 64 در سال 2004) (قانون شرکت ها) اجازه می دهد انواع مختلفی از شرکت های تجاری  در عراق (از جمله اقلیم کردستان عراق) ثبت شوند.

برای سرمایه گذاران خارجی که قصد ورود به بازار عراق را دارند ، می توان از روش ثبت شرکت  با مسئولیت محدوداستفاده کرد:

شرکت با مسئولیت محدود  مشهور به (LLC) ؛ یا به انگلیسی مشهور است به LIMITED LIABILITY CORPORTATION

 در بخش زیر مروری بر ویژگی ها و الزامات اصلی ثبت شرکت تجاری در عراق می پردازیم.

الزامات شرکت با مسئولیت محدود  در عراق LLC

طبق قانون شرکت ها ، سرمایه گذاران خارجی  می توانند بدون  محدودیّت  مشروط بر  تصویب وزارتخانه ها  و  ادارات صالح عراق  نسبت به ثبت شرکت اقدام نمایند دارند. به عنوان مثال ، ایجاد یک LLC در عراق فدرال که قصد دارد به خدمات نفت و گاز بپردازد نیاز به تأیید وزارت نفت عراق دارد.

در زیر برخی از خصوصیات مهم تأسیس LLC و تشکیل آن تحت قانون شرکتها توضیح داده شده است.

شرکت نامه  شرکاء  LLC سند حاکم  و همچوم اساس نامه بر آن است و باید حاوی موارد زیر باشد:

_ نام و شکل شرکت و اهداف آن.

– آدرس دفتر مرکزی در عراق؛

– نام، آدرس، شغل و ملیت موسسین ؛

– سرمایه مشترک

حداقل سرمایه برای ثبت LLC

حداقل سرمایه LLC 1.000.000 IQD (معادل تقریباً 850 دلار آمریکا) است. ارزش اسمی هر سهم باید یک دینار عراق باشد. قانون شرکت ها انتشار سهام با ارزش بالاتر یا پایین را منع کرده است. هنگام ثبت شرکت LLC  ، سرمایه سهام باید کاملاً پرداخت شود. وجوه سپرده شده نقدی باید به یک حساب نزد بانکی که مجاز به فعالیت در عراق است واریز شود (چندین بانک خارجی وجود دارد که در عراق فعالیت می کنند مانند Standard Chartered و Is Bank) و در حساب مسدود می شوند ، تا زمانی که اسنادی به بانک ارائه شود که نشان می دهد تشریفات تأسیس شرکت در عراق   به پایان رسیده است از آن پس  وجوه نقدی سپرده شده قابل برداشت است .  سرمایه نقدی شرکت باید در شرکت نامه قید  شود ، و مقدار آن باید توسط همه بنیانگذاران تأیید شود.  قابل ذکر است ، در بخش نفت ، حداقل سرمایه تعیین شده توسط وزارت نفت عراق 2 میلیارد IQD است.

سهامداران

یک LLC نباید بیش از 25 سهامدار  داشته باشد که ممکن است ترکیبی از اشخاص حقوقی و حقیقی باشد. LLC ممکن است توسط یک شخص واحد (از جمله شخص حقوقی) تأسیس شود ، بدون اینکه حداقل شرط لازم برای تعداد سهامداران وجود داشته باشد.

 

سرمایه سهام شرکت ثبت شده در عراق  به سهام غیر قابل تقسیمی است با ارزش واحد که به صورت مساوی تقسیم می شود و انتقال سهام نیز مجاز است.

اختیارات مدیر عامل و همچنین حقوق و پاداش وی توسط مجمع عمومی تعیین می شود. اختیارات مدیر عامل شامل صلاحیت  بر انجام کلیه معاملات و مشاغل مربوط به عملکرد فعالیت های عادی شرکت می باشد. طبق قانون شرکت ها ،  منوط به تصمیم مجمع عمومی ، مدیر یک LLC دارای همان اختیارات است و مشمول همان محدودیت هایی است که برای هیئت مدیره یک شرکت سهامی اعمال می شود. مدیر یک شرکت LLC می تواند به موجب تصمیم مقامی که وی را منصوب کرده است ، از سمت خود برکنار شود.

مسئولیّت شرکا

مسئولیت شرکای LLC در قبال اشخاص ثالث توسط قانون محدود است به میزان سرمایه گذاری آنها در سرمایه شرکت..

روش ثبت نام

یک سرمایه گذار که مایل به تاسیس شرکتی در عراق فدرال است باید  درخواست مربوطه را تکمیل کرده و به اداره ثبت شرکت ها در بغداد ارائه دهد.

این اقدام  باید شامل اطلاعات زیر در مورد نهاد تجاری پیشنهاد شده توسط ثبت شرکتها در وزارت تجارت عراق باشد:

  1. نام LLC؛

  2. نوع فعالیت تجاری؛

  3. آدرس تجارت ، شماره تلفن ، شماره نمابر و آدرس ایمیل ؛

  4. آدرس دفاتر خود در عراق ؛

5 ساختار مالکیت (کاملاً متعلق به عراق ، به طور کامل یا تا حدی متعلق به خارج از کشور).

  1. اساسنامه

  2. اسناد خاص نیز باید برای ثبت نام LLC همراه با برنامه آن باید انجام شود.

دوره  زمانی برای ثبت شرکت  در کشور عراق

ثبت شرکت ها باید قبل از صدور گواهی ثبت نام برای LLC که متعلق به طرف های خارجی است ، موافقت وزارت کشور را بدست آورند. جدول زمانی این تأیید بین سه تا شش ماه است و در بعضی موارد ، حتی ممکن است بیشتر طول بکشد. ولی با تجربیّات دکتر احمد ربیعی وکیل پایه یک دادگستری عراق نیازی به نگرانی در خصوص این قضیه نیست

پس از تأیید وزارت امور داخلی ، گواهی ثبت توسط اداره ثبت شرکت­ها صادر می شود. LLC پس از انجام اینگونه اقدامات  می تواند شروع به فعالیت قانونی در عراق نماید.

 

 

جهت هرگونه مشاوره در خصوص ثبت شرکت در عراق  به شماره تماس نماینده حقوقی شرکت در جمهوری اسلامی تماس حاصل فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امکان کپی مطالب وجود ندارد.