هوالوکیل

وبسایت تخصصی حمورابی العراق  ، نمود تخصّصی حقوقی عراق

 به شرح ذیل به پاسخ این مهم می پردازد که چرا اشخاصی متقاضی ثبت شرکت  در عراق

نسبت به ثبت شرکت از نوع با مسئولیت محدود در عراق اقدام می­ نمایند.

    پرسش 1- دلیل انتخاب شرکت با مسئولیت محدود به عنوان  ثبت شرکت جدید الوطنیه عراقی چیست؟

 پاسخ­-  مطابق  قانون شرکت های تجاری عراق مصوّب 1997 میلادی با اصلاحات  و الحاقات بعدی  که تا سال 2019 میلادی دستخوش تغییرات بسیار شده است، شرکت­ با مسولیت محدود دارای  پایین ترین ریسک تجاری در میان سایرشرکت­های موضوع قانون مزبور می­باشد. ثبت شرکت با مسئولیت محدود یکی از رایج ترین و محبوب ترین قالب شرکت های تجاری محسوب می شود. یکی از فواید ثبت شرکت با مسئولیت محدود برای شرکا این است که مسئولیت آنها نسبت به دیون و قروض شرکت محدود به آورده آن شرکت محسوب می شود و هیچ مسئولیتی متوجه اموال زندگی شخصی آنان نیست.   در اکثر قریب به اتفاق قواعد جاری در عراق،    شرکت با مسئولیت محدود تابع شرکت سهامی خاص است و هر جا قانون گذار عراق در خصوص شرکت سهامی خاص سخن گفته است پیرو آن بلافاصله به شرکت با مسئولیت محدود پرداخته است.  اندک تفاوت های موجود مربوط به تقسیم سهام به سهم الشرکه و یا انتقال سهم الشرکه می­باشد. معمولا متقاضیانی نسبت به ثبت شرکت سهامی خاص در عراق اقدام می کنند که وفق مقررات  ماده 9 قانون شرکت­های عراق   قصد تاسیس شرکت سرمایه­گذاری مالی که فعّالیت اصلی آن منحصر در هدایت سپرده­ها به سمت سرمایه­گذاری اوراق بهادار،سهام، سپرده­های ثابت و اسناد و حواله­جات ­باشد یا بیمه و یا شرکت­هایی با موضوع بیمه گذاری اتکایی. ( مشابه آنچه در خصوص شرکت سرمایه گذاری در  بند یک ماده 21 قانون بازار اوراق بهادار ایران آمده است). زیرا اینگونه فعالیت­ها به موجب ماده 9 قانون شرکت­های عراق منحصر در شرکت های سهامی خاص است.

1- تملک اموال منقول لازم برای حصول اهداف آن(وسایل حمل و نقل و آلات و ابزار….)

2-تملّک اموال غیرمنقول/ و انجام کلّیه اقدامات قانونی مجاز.

3-  انجام کلیه معاملات مالی مجاز و تعامل با کلیّه بانک­های مجاز.

4-مشارکت در کلیه شرکت­هایی که به موجب قانون تاسیس شده است، خرید، بیع،ادغام.(غیر از شرکت­های تضامنی)

5- انجام کلّیه عملیات مجاز قانونی حسب نیاز شرکت و در راستای منافع سهامداران مطابق قوانین جاریه عراق.

6- قبول تعهدات، مزایدات،مناقصات با موسسات و مراجع رسمی اعم از بخش عمومی و خصوصی مباشرتا یا مشارکت با غیر و قیام به انجام کلّیه تصرفاتی که برای حصول اهداف شرکت  مناسب تشحیص داده می­شود.

7- تملّک و استفاده از کلّیه اختراعات ثبت شده، علامت­ها و اسامی تجاری که شرکت در راستای انجام عملیات آن مفید تشخیص دهد.

8- حق خرید، رهن و تاسیس پروژه­های لازمه جهت حصول اهداف  فوق الاشعار  به حساب شرکت و بیع آن در زمانی که شرکت لزومی به تملّک آن ندارد.

9- استقراض از مراجع رسمی و بانک­ها با بررسی شروطی که مناسب تشخیص دهد اعم از اینکه اموال شرکت موضوع رهن قرارگیرند یا خیر.

10-  مبادرت به عملیات­های مجاز قانونی بر حسب نیاز شرکت و یا راستای منافع سهامداران آن وفق مقررات موجود.

11- خرید و اجاره وسایل حمل و نقل مختلف،جرثقیل و ادوات مختلف و لوازم آن که در اهداف شرکت دخیل است.

12- انجام جمیع معاملات و ابرام عقود و امضاء آنها­، و اشتراک  اعم از مباشرت یا مشارکت با غیر یا به حساب غیر در عملیات و تعهدات و مناقصات و مزایدات با مراجع رسمی، و شبه رسمی، و همچنین بخش­های خصوصی و دولتی  و خصولتی و همچنین انجام عملیات و تصرّفاتی  که برای انجام   اهداف این اقدامات بر حسب شروطی که شرکت مناسب تشخیص دهد لازم است.

13- شرکت حق افتتاح حساب­ها و اعتبارات بانکی،  ایجاد ، پذیرش یا تصرف به هر طریق دیگر در اوراق بهادار و سایر اسناد مالی  بهادار مانند سفتجات،حواله­ها و سندات  از هرنوع.

14- استقراض از مراجع رسمی، بانک­ها به شروطی که مناسب تشخیص داده می­شود اعم از اینکه اموال شرکت موضوع رهن قرار گیرد یا بدون آن.

موکّلین محترم می­توانند جهت هرگونه عملیات ثبتی، ثبت شرکت در عراق، ثبت شعبه در عراق، ثبت برند در عراق با منشی دکتر ربیعی در جمهوری اسلامی ایران تماس حاصل نمایند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امکان کپی مطالب وجود ندارد.